Ласери у служби заштите културне баштине
У циљу заштите културне баштине у току су истраживања оптимизације процеса чишћења музејских експоната ласером. Осим тога, циљ истраживања је и повећање безбедности примене ласерских метода по особље које ради са ласером. У Институту „Гоша“ део истраживања се обавља у Међународном центру за заштиту културне баштине.
Испитивања на процесима ласерског чишћења камена, метала, стакла и текстила се спроводе у сарадњи са Централним институтом за конзервацију, Институтом за физику, Институтом Винча, Етнографским музејом, Технолошко-металуршким и Машинским факултетом Универзитета у Београду.
Сваки музејски експонат је јединствен проблем и захтева интердисциплинарну студијску анализу састава и стања материјала као и избор ласерских параметара, у складу са особинама материјала и механизмом чишћења који се јавља.
Резултати истраживања публиковани су кроз зборнике домаћих и међународних конференција и многобројне домаће и врхунске међународне научне часописе, а у току је и израда докторске дисертације из ове области, Бојане Радојковић, истраживача сарадника Института „Гоша“.
Све то показује да Институт „Гоша“, поред својих основних делатности препознаје и изузетан значај заштите културне баштине ради очувања идентитета земље и добробити целокупног друштва.
Међународни центар за заштиту културне баштине Института „Гоша“ од свог оснивања 2008. године до данас ради на развоју и увођењу нових, савремених, научних метода у заштити културне баштине. У том циљу остварена је сарадња са значајним институцијама из области заштите културне баштине као што су: Централни Институт за Конзервацију, Етнографски музеј, Заједница техничких музеја, Музеј науке и технике, Регионални завод за заштиту споменика и Народни музеј из Смедерева и друге.
Активности овог центра су многобројне: учешће у реализацији програма заједнице научно-техничких музеја, излагање сталне поставке збирке заварених спојева у холу Института „Гоша“, организовање самосталних изложби, пројектантске активности везане за објекте културне и историјске баштине и сл.
Развој и примена нових техника и технологија у заштити културне баштине су у жижи интересовања великог броја истраживача у свету и у њих је укључен велики број научних институција и појединаца. Сагледавајући значај ове проблематике, у својим истраживањима центар се бави применом ласера у чишћењу објеката културне баштине, што је важан део процеса конзервације. Поред тога, активности су усмерене и ка примени термографије и нумеричких метода у овој области.
Ласери, задњих година, имају широку примену у индустрији, техници, медицини, уметности итд. Они се примењују као извори светлости у опреми за карактеризацију материјала, у процесним техникама (чишћење, сечење, бушење, ситњење, означавање и сл.) у операционим инструментима, у системима за стварање светлостних ефеката итд.
Ласерско чишћење се користи у бројним индустријским процесима као што су чишћење полупроводника у микроелектроници, боја код ливења пластике под притиском, чишћење боја код одржавања авиона, и друго.
У области културне баштине ласери су нашли своје место као извори зрачења у најсавременијим методама за: дијагностику, чишћење, скенирање и чување предмета непроцењиве вредности.
У рестаурацији и чишћењу, ласерске технике се данас широко користе код архитектонских камених површина. Код предмета као што су слике, вишебојни папирни докуменати, керамички предмети, стакло, метал, текстил итд. примена ласера се још увек испитује због комплексног процеса деловања ласерског снопа на ове материјале и због потребе да се повећа ефикасност и безбедност њихове примене у чишћењу ових предмета.
Ласерске методе чишћења одликује висока осетљивост, недеструктивност, селективност, прилагодљивост, применљивост на лицу места и др. Најчешће коришћени ласери за чишћење предмета израђених од керамике, метала, текстила, папира и других материјала су пулсирајући CO2, Nd:YAG, екцимер ласери итд.
Због разноликости материјала и улоге који има процес чишћења у конзервацији културне баштине сваки допринос у овој области је изузетно значајан. Параметри ласера, принципи чишћења и механизми интеракције су различити за свако уметничко дело.
Зорица Матић