ПАЛАНАЧКЕ независне варошке новине

Први број изашао је 8. децембра 2006. Директор и уредник Дејан Црномарковић

Archives

ИМАЛИ СМО ЉУДЕ

Имали смо људе: ГРГУР МИЛОВAНОВИЋ, РАТАРАЦ НА ЧЕЛУ ВЕЛИКЕ ШКОЛЕ

Гргур Миловановић (Ратари 1842 – Београд 1924.), био је декан Велике школе и професор Правног факултета у Београду. Рођен је на св. Саву 1842., две године после смрти оца Панте, за оно време прилично писменог сељака. Мајка Ружица је потицала из Крњева од рода Хранисављевића. Буквар и часловац завршио је код учитеља  Стевана Абдића у Гроцкој, где му се мајка била преудала. Школовање је  1852. године наставио у гимназији, а издржавао се тако што је као ђак послуживао код једног од имућнијих београдских трговаца.

О Гргуру се у родном крају  годинама готово ништа није знало. Требало је да прође читав век па да се његовом животном биографијом позабави професор Милија Ђорђевић, некадашњи кадровик у „Гоши“, доцније професор у истоименој Техничкој школи и до краја радног века новинар у „Узору“ и коректор у Штампарији „10. октобар“.  Захваљујући њему међу живе Ратарце враћен је некадашњи професор и једно време декан Правног факултета. Био је личност блиставе каријере која је стално била у успону.

Његова биографија, како је то  написао Ратарац проф. др Александар Јовановић, може се разумети и као својеврсна „похвала упорности,  бистром уму и непрестаном раду у корист отаџбине.“ Животни пут Гргура Миловановића се у многоме подудара са настајањем и успоном младе српске државе.  Рођен је девет година после турског хатишерифа  књазу Милошу; и како подсећа професор Јовановић, у крајњем изводу у турској држави, живео у Кнежевини и Краљевини Србији, а умро у Краљевини Срба, Хрвата и Словенаца.

„Миловановићева биографија нам посредно пружа и неке од могућих одговора на ова питања како је био могућ тако брз  и темељит успон“ – пише професор Александар Јовановић. „Један од одговора крије се у односу државе  према својим најбољим ученицима и студентима.  Сиромашна земља није жалила новаца да би их слала на дошколовавање у иностранство и, према томе,  сасвим им је прецизно одређивала права и обавезе. Били су дужни да воде рачуна о новцу и да редовно извештавају министра просвете о ономе што су слушали и о наставницима који су им предавали.“

Милија Ђорђевић је, радећи на монографском делу о професору Гргуру Миловановићу, гласно проговорио  и о двоструком забораву  којим су „захвални“ потомци прекрили живот и дело овог знаменитог Ратарца.  Први пут су то учинили након његове смрти, у међуратном периоду,  због учешћа и осуде његовог сина пуковника Милана Миловановића на Солунском процесу 1917. године, а други пут после 1945.  јер је у књизи „О слободи штампе“, као и у приступном предавању одржаном на Великој школи још 1875.  рекао да анархизам, нихилизам и комунизам воде друштво у дивљаштво.

Професор Александар Јовановић, радећи на предговору Ђорђевићевој књизи, напоменуо је „да се  не може заборав Миловановићег имена објаснити само овим двема чињеницама, мада су оне несумњиво и у великој мери на заборав утицале. Изгледа да има нешто дубље од идеолошких разлога у природи наше културе што нам онемогућава да чувамо предачка искуства и да потпуно и ефикасно  (раз)решимо основне националне и друштвене недоумице које су срећнији народи на време резрешили. О томе је, такође, Гргур Миловановић говорио више пута, можда најпотпуније у приступном предавању.“

Професор др Зоран Стојановић, говорећи о Гргуру Миловановићу као професору и теоретичару кривичног права, један од разлога што је овај Ратарац заборављен „треба тражити и у томе што је после појаве радова Томе Живановића такорећи све што се пре тога дешавало пало  сасвим у сенку. Иако је допринос Томе Живановића  науци Кривичног права у Србији највећи, он не спада у осниваче те науке. То место припада тројици научника: Ценићу, Авакумовићу и Миловановићу. Не само да се та улога Гргуру Миловановићу не може озбиљно оспорити, већ је он, кад је реч о високошколској настави Кривичног права,  без сумње на првом месту.“

Неправду и празнину која данас постоји у погледу улоге и значаја Гргура Миловановића, како оцењује проф. др Стојановић,  отклониће књига његовог земљака Милије Ђорђевића. Иако она не може надоместити штампање његових предавања, она ће у великој мери допринети разумевању улоге коју је Гргур Миловановић имао као професор и теоретичар Кривичног права у Србији у време када је у њој настајала та наука.

Миловановић је у приступној беседи одржаној почетком септембра 1875. године навео да није лако бавити се науком и указао на метод намераваног предавања одржаног одмах после Указа о постављењу за професора катедре   Кривичног законика са поступком, а у присуству  министра просвете Стојана Бошковића. Из ширег излагања издвајамо:

„Из пространог кола наука, из венца окићеног богатим резултатима среће и благостања човековог рода, ми данас предузимамо изучавање науке, која је по природи својој један од најважнијих,  а по значају и вредности један  од најзнаменитијих цветова тога венца. О нежности, значају и вредности лако ћемо се уверити, чим се опоменемо,  да наука Кривичног права засеца у област приватног и јавног живота човековог,  засеца у области части човекове, дотиче се нежне родитељске љубави, деликатне брачне везе, засеца у област богодатног живота човековог, засеца у организам,  у тело и срце друштвеног живота…“

Из ових неколико реченица могуће је закључити степен његове књижевне писмености.  Читао је и много волео народну епску поезију. Песма о слепом Гргуру толико му се свидела да је на основу ње променио своје крштено име Григорије. Учинио је то не тражећи дозволу министра унутрашњих дела. Због тога његова сведоџба из Лицеја  гласи на име Григорија, а не на име Гргура  Миловановића.

У својој широј аутобиографији пише да се у Лицеј, у прву годину  права уписао 1859. године.  Дружина која је тада издавала повремени спис „Лицејку“ замолила га је да за њу напише један чланак правничке садржине.  Радо се томе одазвао и написао текст „Држава и Држављани“. Тадашњи цензор и ректор Лицеја  Коста Бранковић  предао је његов текст на оцену министру финансија, тадашњем заступнику Управитељу Просвете, који је забранио да се то, како је записао Миловановић, печати.

„Услед тога по одлуци дружине и по жељи самог ректора“ – пише у својој аутобиографији Миловановић – „отишли смо ја и Чеда Мијатовић Кости Цукићу да га молимо  за нужну дозволу или протествујемо против неоправдане забране. Примио нас је сасвим мирно, па саслушавши рекао: ви још треба да слушате и учите а не да већ пишете. После дужег говора рекао је да је углавном ово где се говори у чланку какав владалац треба да буде, одмах ће се замишљати кнез Мијаило у ленти…“

Школовање је наставио у Хајделбергу, где је на универзитету провео  четири семестра слушајући углавном важније предмете: римско, кривично право и државно право, а упоредо и судску медицину. Из Хајделберга отишао је на универзитет у Лајпцигу на студије  кривичног права код чувеног професора Вехтера, а ту слушао и предавања из економије и финансија код познатог професора Росера и хигијену код Реклама. Из иностранства је редовно слао извештаје о томе која је предавања и код кога слушао, као и којим се делима и писцима служио. Тако се у једном писму дотакао дела Либерова и неких његових мисли, које је доцније на српски превео  тадашњи претедент на престо, а доцније краљ Србије Петар Први Карађорђевић.

Вративши се у земљу предао је молбу министру правде за рад у државној служби, изричито у  судској струци ма где било. Тако је септембра 1865. постављен за писара друге класе у чачанском Окружном суду, где је имао задатак да води интабулационе књиге, наплаћује таксу и заступа државног правобраниоца у грађанским споровима и обавља послове  деловође при грађанским и кривичним споровима. Већ следеће године постављен је за секретара друге класе у Ужицу у коме је било тада преко суђење за кривце због хајдучије, која је у то време цветала у планинским и врлетним пределима ужичког краја.

Указом је 1866. године по потреби службе постављен за протоколисту у Министарству правде што му се није баш допало. После два, три месеца пребачен  је у  економско одељење министарства војног, како наводи у својој аутобиографији, поглавито због нужних уговора о набавкама и лиферацијама за војску, а потом је био одређен за заменика војног судског аудитора.

О томе пише:

„Ту сам тешких и мучних часова имао у подручју тадашњег начелника војске. Често смо долазили у сукоб при расправљању  кривичних случајева. Он је на прилику сасвим друге казне одређивао, а не оне које сам ја на основу кривичног закона и реферат наводио.“

Кад је 1868.  у Топчидеру погинуо кнез Мијаило, Гргур Миловановић је одређен за деловођу при ислеђењу у одсеку у коме је Марко Лазаревић, доцнији министар унутрашњих дела,  био иследник.

„Кнез Мијаило је у истини био вољен – и све је кипело и врило од мржње у народу према окривљенима, па у томе нису умногоме били слободни ни иследници ни деловође“ – наводи Миловановић у својој аутобиографији. „ Ја сам се у одсеку својем, са иследником трудио, да се извиђање чини:  sine ira et studio;  и рад овог одсека дао је повода Сими Ненадовићу,  окривљенику, да пролазећи поред канцеларије мога одсека у тзв. Пашином конаку узвикне пред светом који је тада био: „Ево браћо, овде се само строго по закону ради!“

После тог процеса Гргур Миловановић је унапређен  са 50 талира  за секретара прве класе у суду пожаревачког округа. Колико је посла имао у суду, толико га је било и ван суда. Са млађим и способним људима, успео је да оснује читаоницу и певачку дружину и покрене акцију за изградњу пруге од Дубравице до Пожаревца. Стално је говорио  да се мали народи, осим оружјем морају борити и пером, па је тако одржао пригодну беседу:

„Ако ме памћење не вара, на данашњи дан у суботу 4. фебруара 1804. године наши су се стари искупили у  селу Бањи испод планине Венчаца па заверили или да се ослободе или да изгину, изабравши себи за вођу Карађорђа.“

После те беседе 1871. године постављен је за судију окружног суда у Књажевцу. Био је тада, како је записао, још народни војник, редов у артиљерији, па се тако десило да је као судија с војском морао ићи пешке од Ластавичког Поља до Новог Хана.

„А како сам тада у грађанству и код чиновништва примљен и цењен, може се изводити отуда, што су ме,  кад сам  са женом услед указа кренуо из Књажевца за Београд, многи грађани и чиновници допратили на колима (а неки и на волујским) чак до Новог Хана, где су ме стараоци разних маса, па и удовице неке, сишав са околних висова, дочекали, да ме поздраве и испрате“ – стоји у Миловановићевој аутобиографи.

Те 1873. године постављен је за секретара друге класе у Министарству грађевина, уз унапређење  од сто талира годишње. Тадашњи министар Ранко Алимпић сматрао је да би Миловановић  „због нужних уговора између Србије и извесног друштва ради трасирања и подизања железничких пруга – што су неки саветовали познајући га – био добар избор.“ Ту се, пре свега имало у виду да је  био „ ваљан ђак у Германији и Француској.“

Гургур Миловановић  својим радом углавном је припадао Великој школи. У њој је радио пуних 28 година. За бурна времена у којима је он живео, то је био јединствен пример. У политичком вртлогу,  њега је као правника,  научника и одличног професора,  одржала на катедри висока свест о потреби да предано  служи позиву којем се предао. Био је исто тако и одличан васпитач. Он је осећао од колике је потребе улити у младе душе осећај правичности и патриотизма. Може се рећи да се његовом васпитном утицају има заблагодарити што су судије код нас имале онај велики осећај правичности и законитости. Миловановић је доживео да види  плодове свога рада. Доживео је да види како су генерације које он спремао, оствариле његову највећу жељу:  ослобођење и уједињење наших народа. Живео је тихо, скромно и повучено све док се 5. новембра 1924. његов живот није угасио у 81. години.

                                                                                                                                                                                                Драгољуб Јанојлић

Образовање

ОШ Олга Милошевић”: eTWINNING АМБАСАДОР – НАША ЈАСМИНА МИЛИЋЕВИЋ

Фондација Темпус је у фебруару 2024. године изабрала eTwinning амбасадоре, који ће у наредне две године промовисати овај програм Европске уније широм Србије. Велико задовољство и част нам је што је професорка енглеског језика, Јасмина Милићевић, изабрана за eTwinning амбасадора.

Неке од активности eTwinning амбасадора су:

-пружање помоћи Националном тиму за подршку у организацији догађаја, промоције и представљања eTwinning портала у Републици Србији;

-организовање и самостално спровођење промотивних и едукативних догађаја и обука у школама и предшколским установама у Републици Србији, у координацији са Националним тимом за подршку, са циљем повећања броја регистрованих учесника eTwinning портала, повећања броја пројеката и побољшања њиховог квалитета;

-организовање онлајн обука уз коришћење ИКТ алата на eTwinning порталу, као и учествовање на онлајн обукама и догађајима које организује Национални тим за подршку;

-допринос размени примера добрих пракси са колегама у Републици Србији и у другим земљама;

-учешће на састанцима, конференцијама и семинарима са осталим eTwinning амбасадорима у земљи или иностранству на које их упути Национални тим за подршку;

Јасмина је и једна од eTwinning амбасадора за Републику Србију. Одличан је вођа нашег пројектног тима, али и повезује запослене у школама и предшколским установама како би осмишљавали и спроводили заједничке пројекте и размењивали примере добре праксе.

Култура

ЈАНОЈЛИЋ И ПЕТРОВИЋ НАГРАЂЕНИ У МРКОЊИЋ ГРАДУ

Чланови савеза књижевника у отаџбини и расејању Драгољуб Јанојлић и Милован
Мићо Петровић, који територијално припадају огранку Смедеревска Паланка, награђени су у
Мркоњић граду.

Клуб уметничких душа доделио је Јанојлићу књижевну награду Најоригиналније љубавне песме диптихон, а Петровићу за најемотивнију љубавну песму.
Награде су освојили на 23. јавном конкурсу љубавне поезије Песме над песмама, а поводом Дана заљубљених.

И Јанојлић и Петровић награђени су у категорији Афирмисани песници.
Д.Ц.

Култура

Књижевна награда ”Златни диптихон” Тањи Радивојевић

На Конкурсу љубавне ”Пјесме над пјесмама”, који је расписао Клуб умјетничких душа у Мркоњић Граду поводом Дана заљубљених, књижевну награду ”Златни диптихон” добила је Тања Радивоевић.

Наша суграђанка награђена је за песму на тему ”Са љубави твојом” у категорији ”Афирмисани пјесници”.

Д.Ц.

ИМАЛИ СМО ЉУДЕ

Имали смо људе: МИЛОСАВ МИХАЈЛОВИЋ, OСНИВАЧ ВОДОПРИВРЕДНЕ ОРГАНИЗАЦИЈЕ „ПАЛАНКА“

Кажу да је обожавао Превера. Многе његове песме знао је напамет. Говорио их је махом у пригодним приликама. Најчешће ону о води. Природно, јер  је струком био везан за реке и језера. Уређивао их је и кротио безмало целог радног века. Уживао је посматрајући их у распеваном наручју природе.

Погађате, реч је  Милосаву Михајловићу ( Милошево 1927 –            )  инжењеру и вансеријском стручњаку.  Дипломирао је  на хидротехничком одсеку Грађевинског факултета у Београду. У бившој Југи и шире био је стручњак на гласу и експерт у својој струци. Специјалност му је, уз крштено име, наденула надимак. Звали су га Миле Водењак. Тако су га ословљавали радници, пословни партнери, рођаци, комшије… И поштовали сви од реда као крсну славу. Заслужено, наравно!

Запослени у фирми имали су солидне зараде, чак веће него радници у другим предузећима. Михајловић је поштовао и ценио рад, ред и оданост фирми.  У колективу је био омиљен лик. То је боло очи злурадој чаршији, по неком политичару и њиховим подрепашима. Али, о томе касније.

У Смедеревску Паланку је, на градилиште у Фабрици вагона и металних конструкција „Гоша“, дошао из добростојећег београдског предузећа „Рад“. Пажњу околине скренуо је изванредним руководећим способностима и иницијативом која је пленила. Једна од њих, која је у почетку личила на сан, убрзо је постала стварност: 1956. године формирана је Водна заједница на челу с њим.  Директорске послове обављао је до 1972. године када је прешао у београдску „Мораву.“

Поседовао је невероватну радну енергију. Управљао је колективом и озбиљно се бавио инжењерском струком. Аутор је преко 140 стручних радова, које је саопштавао на стручним скуповима у земљи и иностранству. Објавио је 12 књига које су и данас незаобилазна литература у пракси. Његови радови односе се на микро акумулације, мале хидроцентрале, врећасте бране,  инжењеринг малих акумулација…

Био је руководилац од речи, привредник за пример, визионар…  По његовој замисли, 1964. године дошло је до преоријентације у раду Водне заједнице. На годишњој скупштини одлучено је  да се даља пословна политика усмери на  послове наводњавања, одводњавања, изградњу водовода,  заштиту водних токова од загађења… Водна заједница је у тим активностима постала пионир у Србији и уживала велико углед у пословном свету.

Михајловић је вукао смеле потезе. Руковођење је одвојио од управљања и на тај начин добио широки простор за деловање. Од органа управљања је претходно затражио да му препусте управљање фирмом, а ако такав начин рада не даје резултате што ће се видети по  завршном рачуну, понудио је  оставку на свој положај. Власт  на то није баш благонаклоно гледала.

Једног дана су га позвали у Општински комитет и отворено упитали зашто Водна заједница нема партијску организацију? Пре свог одговора упитао је сме ли да буде довољно  искрен? Гледали су га зачуђено. А онда је наступио шок кад је казао да нико у Водној заједници не жели организацију Савеза комуниста!  Био је чак спреман да напусти директорско место ако партијска врхушка на томе инсистира. У томе је остао  чврст и истрајан до краја јер је, кад је водопривредна делатност у питању, био неприкосновени ауторитет.

Његова улога у  пројектовању неких објеката  у сливу Јасенице, Кубршнице, Великог Луга и других водотокова била је изузетно плодна. У периоду од 1956. до 1972. године  велика пажња била је усмерена на заштиту од поплава. Обимни радови изведени су у сливу више  река. Истовремено су урађени и мостови преко Јасенице на путу  Наталинци – Сараново – Рача, а подигнут је и дрвени мост на путу Паланка – Водице код Института за повртарство.

Изузетан допринос дао је водоснабдевању становништва.  У његово време водовод су,  захваљујући трудбеницима Водне заједнице и средствима грађана и  државне касе,  добили Свилајнац, Петровац на Млави, Параћин, Сопот, многа места на Пештерској висоравни, Радовање… Тада је потекла и идеја о међуопштинском пројекту  водоснабдевања „Морава 68“. Тај систем био је предвиђен да поји Велику Плану, Смедеревску Паланку и Младеновац.

Михајловић је имао и кључну улогу у пројекту  н а в о д њ а в а њ е, а у склопу тога и у реализацији система „Азања“. За  изградњу акумулације Влашки  До, која је ометана  са више страна,  лавовски се борио директор азањске Земљорадничке задруге Александар  Бата Марковић:

„Ја сам сељак за бране и језера, технички неписмен, али имам осећај да ће се изградити брана и формирати акумулација којом ћемо се поносити“ – бранио је свој наум и пројекат Водне заједнице.

На припремном  састанку неки су добацивали и говорили како је он лаик и не разуме се у акумулације, али се он није дао и обећао да је спреман ставити у залог све што је постигао у животу ако у Влашком Долу крај задружног воћњака не „прогледа“ језеро.

Брану је, разуме се, пројектовао Миле Водењак, акумулација се преко зиме напунила, а директор Задруге га је позвао да дође у Влашки До и на лицу места се увери да је подухват успео. У Влашки До је дошао и директор  Института за кукуруз др Владимир Трифуновић који се интересовао за запремину акумулације, висину бране, сливно подручје…  Професор Трифуновић и његови сарадници били су пријатно изненађени како је на благо нагнутом сливном терену  саграђена акумулација запремине преко 700 хиљада кубних метара воде.

Приликом тог сусрета директор Марковић је челнику Водне заједнице понудио новчану награду, коју је  он одбио рекавши да највећом наградом сматра пуно језеро. Ипак, Задружни савет задруге је  14. јуна 1965. године донео  одлуку да му се  у знах захвалности  за инжењерску смелост изда трајна дозвола за пецање на Влашкодолском језеру. То је са задовољством прихватио и доживео  као  највеће признање  за инжењерски рад који је трајао пуних 50 година.

Изградњи акумулације Кудреч на профилу Попова чесма, која се налази на периферији Смедеревске Паланке, претходила је јунска поплава 1948. године у којој је једна особа изгубила живот и причињена велика материјална штета.  Ревизија пројекта рађена је на неколико нивоа: од општине преко среза до републике. И сви су указивали на проблем количине воде, јер готово нико није веровао  да се акумулација  од милион кубних метара може напунити са тако мале сливне површине. 

Изградња бране и формирање акумулације Кудреч, како су писале локалне новине, спасили су 1970. године  Смедеревску Паланку од поплаве, сличне оној која се десила 1948.  Изградња брана,  нарочито малих акумулација, било је инжењерско опредељење Милосава Михајловића читавих пола века његовог рада. Био је и остао убеђен да у Шумадији  само мале акумулације, посебно у сливу Јасенице, Кубршнице и Великог Луга с притокама, могу у првој фази  да обезбеде довољно воде за наводњавање. Осим тога, оне су и одлична брана од поплава, јер су у стању да задрже поплавни талас.

Он се срчано залагао за изградњу  водопривредног музеја на отвореном простору, а за читав слив Велике Мораве. Било је замишљено   да се на површини од неколико хехтара у потесу Кудреч, поставе макете објеката које је градила Водна заједница. То би био јединствен музеј под отвореним небом. Била је остављена могућност да се на том простору изграђеним објектима представе и друга водопривредна предузећа, а у „поставци“ би биле воденице, ваљаонице сукна, стругаре и мале хидроцентрале.

Средина, заправо појединци у њој почели су да подмећу ногу  инжењеру Милосаву Михајловићу. У Служби друштвеног књиговодства, наиме, потрудили су се да га зауставе у реализацији заиста сјајних идеја каква је била ова, али и друге. Смишљена је, наиме, прича о његовој великој плати и лансирана преко новина.  Неки новинари из Смедерева и Смедеревске Паланке, који су знали о чему се овде ради,  нису пристали да  буду увучени у прљаву политичку игру. Међутим, у њу је ушао НИН, пишући како неки директор Водопривредног предузећа, сваког првог у месецу прима већи лични доходак (чак дупло) од председника Савезне скупштине, а готово исто колико и Драгослав Дража Марковић, Миленко Бојанић и Бранко Пешић заједно.

После објављивања те лажне информације, посланици су већ на првој седници Скупштине од председника Бранка Мирковића Пуше затражили  исцрпну информацију о томе,  знајући да је Смедеревска Паланка била његова изборна база. Мирковић је телефоном назвао Михајловића и упитао да ли чита НИН? Одговорио је да га чита  али повремено , па се Мирковић потрудио да му прочита онај део текста у коме се каже да има већу плату од Марковића, Бојанића и Пешића. Михајловић је био сигуран  да је таква информација злонамерно пуштена у јавност да би га компромитовали.

После паузе од десетак минута, поново га је назвао Мирковић и казао како је Служба друштвеног књиговодства погрешила те да им је наредио  да одмах ураде исправку  и доставе тачну информацију пре почетка послеподневног заседања Скупштине.

„Није то грешка, Пушо“ – казао је у телефонску слушалицу Михајловић. „То је злонамерно. Ако су погрешили  око плате, како су могли да погреше око моје стручне спреме. И сам знаш да сам дипломирао на Грађевинском факултету, а започињем и постдипломске студије.“

Међутим , НИН  у наредном броју у тексту  под насловом „Врх плате није на врху“ коментарише висину примања појединих функционера у Федерацији и при поређењу истиче да директор Водопривреде из Смедеревске Паланке има месечни лични доходак од  17.085 динара, далеко више од савезних функционера, уз нагласак да је завршио само средњу школу.

Милосав Михајловић је пресавио табак и поводом објављеног чланка затражио да НИН демантује писање новинара Вука Драшковића. Уредништво није имало куд објавило је деманти у коме већ у првој реченици стоји:

„Пре свега извињавамо се другу Милосаву Михајловићу за наводне грешке. На жалост, дешава се и то у новинама. Ако за нас ипак има неког оправдања, податке о просеку прошлогодишњих зарада у предузећима Србије које смо објавили приликом писања о платама савезних руководилаца, добили смо у Служби друштвеног књиговодства, тачније у њеној централи за Србију… Накнадним проверавањем, а на тражење републичког Секретаријата за рад, установљено је да је СДК направила грешку, када је срачунала да је генерални директор Здруженог водопривредног предузећа из Смедеревске Паланке, минуле године примио плату од 17.085 динара…“

Био је то почетак краја радног ангажмана дипломираног грађевинског инжењера Милосава Михајловића у Смедеревској Паланци. Решио  је да спакује и кофере и са женом крене у Београд да тражи нови посао. Било је узалудно  да из дана у дан доказује супротно од онога што су други писали и говорили. Тих дана се сетио савета  дипл. инжењера  Милана Шишковића, првог председника Управног одбора Водне заједнице:

„Ви сте колега млади и имате резултате и сви Вас хвале. Ако будете опрезни, може доћи време да они који Вас хвале, забораве све оно што сте добро учинили и почну да вичу уа, уа…“

Михајловић је слегао раменима и упитао:

„Па шта ја тада да радим?“

Шишковић га је посаветовао:

„Прво, немојте случајно да се браните, јер ће бити све горе и горе…“

Заћутао је на тренутак па додао:

„Најбоље је да се том приликом придружите тим букачима и да почнете да вичете: уа, уа…. И тако напустите борбу, а најбоље је да напустите место становања.“

Изабрао је ово последње. Дао је отказ Водној заједници, узео одмор и пошао у Београд код старог познаника, генералног директора Здруженог предузећа „Морава“ Исидора Чоловића. Чим је крочио у његову канцеларију и испричао шта му се све десило у Смедеревској Паланци, Чоловић је позвао секретарицу и рекао јој да оде у кадровско одељење и каже  да сада већ бившем директору Водне заједнице „Паланка“ напишу решење којим се поставља за шефа Самосталног одељења за водопривредни развој „Мораве“.

Чим је стигло решење, Чоловић је устао, пружио му руку и казао:

„Иди сада и поздрави се са Паланчанима заувек! Одавно сам ти говорио да их напустиш, не знам шта си толико чекао?“

Драгољуб Јанојлић

ИМАЛИ СМО ЉУДЕ

Имали смо људе: ЈЕЛИСИЈЕ АНДРИЋ, ТЕОЛОГ, КЊИЖЕВНИК И ХУМАНИТАРАЦ

Јелисије Андрић (Ужице 1894 – Смедеревска Паланка 1922.) био је теолог, књижевник и хаманитарац. Рођен је у Ужицу 12. јула 1894. године у занатлијској породици као шесто дете Светозара и Сене. Први светски рат га је затекао као ученика Богословије „Свети Сава“  у Београду. Приликом повлачења  војске кроз Албанију био је  болничар у Моравској дивизији.

Са српском  војском прешао је Албанију. Током 1915.  и 1916. године водио је ратни дневник. На Крфу је у Српским новинама, уз чланке, објављивао родољубиве песме. Једна од њих  сада је експонат  у Српском музеју на том грчком острву. Уз дневник, чланке и песме, писао је  есеје на етичке, духовне  и књижевне теме, а објављивао их је махом, у црквеним гласилима.

Био је један од 28 богослова који су, уз подршку  Николаја Велимировића,  наставили школовање  у Енглеској. Теологију и књижевност студирао је на Богословском факултету у Оксфорду. Ту је на енглеском језику, ишчитавајући доступну  литературу до друге деценије 20. века и наводећи преко 300 фуснота,  написао „Историју српске цркве од 1219 – 1463“. Та његова студија на објављивање  у оригиналу и преводу  у Србији  чекала је читав век, а у руке читалаца стигла је тек 2019. године.

Приређивач Ангелина Чанковић Поповић пише да та Андрићева књига доноси рељефан приказ најсјајнијег периода државности, духовности и културе Србије и српског народа у средњем веку и додаје:

„Не знамо зашто није објављена за ауторовог живота или касније. Да ли није било воље у издавачким круговима (енглеским или домаћим) или је Андрић желео још да дотерује текст и додатно провери литературу, јер рукопис даје основа и за такву претпоставку.“

Она наводи да двојезичност овог издања представља надградњу ауторовог послања у тренутку када се Србија  и српски народ, а са њима – као што је по природи ствари вазда било – Српска православна црква поново налази пред тешко пробојним и повисоким новоподигнутим зидом незнања и неразумевања на Западу, али и на источним просторима Европске уније. Ту оригинални текст на енглеском језику треба да помогне разграђивању тог зида. Превод на српски језик има сличну сврху –  да прекорачи зид неразумевања нас самих за сопствене корене и припадајуће нам  место у савременом  свету у светлу нових, неповољних историјских околности  на међународној  политичкој и културној сцени.

„Књига која стиже пред читаоце наставак је и круна позвања и послања Јилисија Андрића, захваљујући решености његових потомака  и издавача“ – подвлачи Ангелина Чанковић Поповић. „Мени као преводиоцу-приређивачу, свесном     многодеценијског греха недовољног  чињења или чак нечињења на плану афирмисања нашег  културно-историјског наслеђа у иностранству, била је велика част и радост  да поверени ми посао, у духу племенитог тумача, схватим и као лично послање.“

Занимљиво је и задивљујуће како је Јелисије Андрић, изврсно савладавши енглески језик, као младић у раним двадесетим годинама пожелео да своје знање важног језика стави у службу свог народа и прикаже његову далеку прошлост везану за настанак српске нације, српске државе и Српске цркве, те њихово опстајање у лавиринтима државно-политичких и верско-политичких интереса моћних сила средњега века. Као и позив богослова, Андрић је осећао  и позив тумача у двострукој улози: онога који објашњава историјске околности, догађаје и одлуке  те устројство и улогу Српске православне цркве и онога који преводи (термине и текстове) са свог и других језика на енглески.

По повратку из Енглеске оженио се, засновао породицу и запослио као учитељ у пожаревачком крају, у селу Ливадици. Затим је прешао у Чачак за  секретара Окружног суда. У том граду  био је и управник америчког  Дома за српску сирочад. Са те дужности, кад је дом  расформиран, отишао је  за секретара Министарства за социјалну политику и народно здравље.

У Чачку је  1922. године, у издању Штампарије Стевана Митића, објавио поетску збирку  под насловом „Књига песама“. У њој   на предлисту пише: „Посвећено отаџбини, мојој мајци и мајци моје деце.“  Уводна песма носи  наслов „Видо, острво мртвих“, коју је написао 1916. године.

Краћу белешку о „Књизи стихова“ Јелисија Андрића објавио је Српски књижевни гласник у броју 8 од 16. августа 1922. године. Нешто дужа белешка штампана је у „Прегледу“ број 7 и 8 за јул и август исте године. Приказивач у Српском књижевном гласнику открио је  у песнику одушевљеног читаоца наше старије поезије, од Јакшића до Дучића, и донео суд:

„И он је врло течно, са по негде топлијим осећањем и  у понекој лепшој слици, а без снаге и оригиналности, добро уритмовао многе теме.“

Међутим, дневник који је Андрић водио од 23.  октобра 1915.  до 27. маја 1916. године (датуми су по старом календару)  уистину је његово најбоље књижевно дело.

Повлачећи се са одељењем  болничара преко Црне Горе, Андрић је био међу првим трупама, које су успеле да се повуку како-тако организовано, па зато није ни видео сав ужас  колективног умирања од глади и изнемоглости. Из његовог ратног дневника лепо се види да је он човек сјајне осећајности, права песничка душа, са неком човекољубивом романтиком у свом односу према људима. Он има много разумевања за изнемоглог Мађара заробљеника; пун је искрене захвалности према Црногорцу који је  њега и другове примио на конак и вечеру; његов опис несрећног касационог судије добар је у слици и уверљив у импресији;  од газда-Агоша и Бибе, католичких Арнаута са којима је једно време радио у пекари, растаје се као стари пријатељ, „пољубивши се по  аrнаутском обичају – додирујући се образима.“

Андрић има веома изоштрено осећање правде. Пише, на пример да је преноћио у кући  неког Црногорца у Пећи „чија гостољубивост је била преко мере скупа.“ Али кад говори о управнику болнице, редовно је незадовољан његовим егоизмом и зато је пун ироничних алузија на управниково поступање  са војницима. И даље, видео је пред Жљебом: „Један официр са коња туче своје коморџије мотком од шатора. Псује, пада с коња, седа и опет бије.“

„Андрићева опсервација је тачна, а детаљ изоштрен, експресиван“ – оцењује приређивач књиге дневника „Кад су војске пролазиле“ Драгутин Паунић. „Тако, веома упечатљиво слика страшне очи коња који изнемогао, скапава на путу. Или други детаљ: „Опет један во! Лежи са подигнутом главом. Пред њим  стоји мало каљавог сена, он га не једе. Укочен поглед крупних очију поражава.“ И тада Андрић помишља да би Толстој, видећи ово, могао написати „један нов Рат и мир.“   Аутор дневника уме да депатетизује романтику јунаштва и да тачно представи призоре људске острвљености и анимализације, које прате сужавање свести: `Опет пуцњи. Јежим се. Знате зашто ? Овде те може свако да убије, наљућен можда што си га  мало нагазио; у провалију одакле се не извуче да гурне; да те удари ножем  што си му прошао испред коња или да те кундаком удари зато што си се очешао о њега и избио из руке цигару! Овде  живот једног човека не значи ништа. Он мање вреди од једног гутљаја воде или парчета кукуруза куваног.` Андрићев дневник спада у занимљива, често снажна сведочанства о времену које је овај песник преживео на војиштима Првог светског рата. То је документ о патњи и људској  суровости.“

Умро је од турбекулозе 1925.  код своје сестре  учитељице Јеле у Смедеревској Паланци, где је и сахрањен. Живео је 31. годину, а иза себе је уз збирку песама, оставио и ратни дневник кога је  новинар и књижевник Драгутин Паунић уврстио у  књигу  „Кад су војске пролазиле.“ Андрић је и аутор је и неколико писаних беседа, које је изговорио у разним пригодама, као и прегршт књижевних  приказа,  штампаних у „Прегледу“, полуслужбеном листу Епархије жичке.

Давно заборављеним  песником Јелисијем Андрићем, у време кад је раних шездесетих година минулог века био главни одговорни уредник листа „Гоша“, гласила истоимене Индустрије опреме и возила у Смедеревској Паланци, позабавио се  Миодраг Тодоровић који је некако у то време  постао и  члан Удружења књижевника Србије. Љубазношћу др Малише Станојевића, дошло се  до текста под насловом „Маховина преко лица“ кога је у „Борби“ од 6. априла 1965. године потписао  Божо Булатовић скренувши пажњу читаоцима да је управо Тодоровић међу првима почео да скида покорицу заборава са имена и дела некадашњег теолога, ратника и књижевника Јелисија Андрића.

„Овдашњи грађанин, песник и индустријски новинар Миодраг Тодоровић закорачио је у ово време (април 1965. године ) на паланачко Градско гробље“ –  пише новинар „Борбе“.   У листу „Свет“ појавио се низ чланака који су трагали за аутором једне песме која је, по атмосфери и мотиву,  могла бити Бојићева, али се испоставило да ју је написао Јелисије Андрић, заборављени  завереник стиха, грудоболни човек из  ужичког краја, који је у Паланку дошао у посету сестри и ту  му  препукле груди од страшне бољке. Тако су се срела два песника, оба по мало заборављена. Тако је Паланка, захваљујући трагичном излету Јелисија Андрића  упознала и прихватила једног песника. Тодоровић је скинуо маховину са Андрићеве фотографије на споменику, почупао траву са гроба и отишао да трага за потомством заборављеног поете.“

Месец дана касније у Паланци је одржано комеморативно вече заборављеног песника на коме је прочитан есеј,  а глумци Аматерског позоришта рецитовали његове стихове. У првом реду седеле су две старије жене и плакале: песникова  мајка Сена и сестра Јела. Плакали су и глумци.

Булатовић пише да је са те вечери објављена репортажа у листу  који издаје фабрика „Гоша“ и да од тада на гробу који је припадао Јелисију Андрићу стоји букет цвећа. Он вели да Андрић није песник формата Диса, Бојића и Васиљева али им се придружује судбински и поетски.

„Са првом двојицом везује га трагика наших народа у Првом светском рату када се албанска одисеја надовезала на Бојићеву  `Плаву гробницу` и Дисове `Утопљене душе`. Видели су њих тројица сву ужас рата и  посртали од туге за далеком отаџбином. Бојић је умро у туђини. Дис се тамо утопио, а Јелисије Андрић баш као и Васиљев – оба учитељи и грудоболници – подлегли првих година после рата…“

Јелисије Андрић, дете бројне породице ужичког ковача и  богослов,  због бесплатног школовања, написао је још у том лику и чину „Химну богословском пасуљу“ због чега је имао и неприлика. Написао је и у једном војном листићу објавио песму „Смрт ратника“. У Светском пожару, како је писала  „Борба“, био је  добровољни ватрогасац.  По завршетку рата ради као учитељ у једном селу пожаревачког краја,  где на прозор учионице ставља војничко ћебе да сакрије кашаљ од радозналаца у времену  када је грудобоља била неизлечива и срамна болест.

Три године пред смрт, у Чачку је објавио збирку песама  „Књига стихова.“ У њој је потресан запис о људима који се у немоћи обраћају немоћном небу:

 „Чека нејач на свога бабајка.  

Срца мала  јецају  у тузи

 док их плаше опустели лузи.

Чека нејач на свога бабајка.

 Моли мајка, а бог вечно ћути.”

Једна  друга Андрићева краћа песма имала је одјек на солунски дозив „Тамо далеко“ иако је та популарна мелодија зачела своје стихове у њој па се после  дописала од многих непознатих:

”Тамо где руже сунчани ките крај

тамо је земља моја, мој мили завичај.”

Аутор текста у „Борби“ подсећа да се за песму „Видо, острво мртвих“ није знало да ли  је Бојићева или Андрићева. Утицај Бојића је очевидан мада је висока патетика „Плаве гробнице“:

”Силазимо с лађе. Дан сунчан и врео

и прозирно море непрекидно снива

ваки од нас жудно одмора би хтео

нико од нас жељу

за миром не скрива

А гле, поред уског усамљена пута

овде онде сенке сусталих јунака

згрчена им тела, крв им замрзнута

и умрла мушкост моравских сељака…”

Тако је Паланка пронашла песника који је дошао у њу да падне у заборав и као човек и као аутор једне збирке песама. Борба“ је тог 6. априла пре 59 година објавила да ће на кућу  у којој  је  умро Јелисије Андрић бити постављена спомен – плоча. Поред тога, известила је  своје читаоце да  у Паланци  живи лекар Миливоје Васић  од кога је песник тражио лек од бољке, али се  пензионер у поодмаклим годинама  у мноштву својих пацијената није могао сетити Јелисија Андрића.

                                                                        Драгољуб Јанојлић

Култура

ПАЛАНЧАНИ НА МЕЂУНАРОДНОМ КОНКУРСУ ПОЕЗИЈЕ У РУСИЈИ

Драгољуб Јанојлић и Милован Петровић, чланови Савеза књижевника у отаџбини и расејању,  чије је седиште у Новом Саду, учесници су Другог међународног песничког конкурса у Нижњем Новгороду у Русији. То је заправо Меморијал В.М. Терехова – 2023, а њихове песме нашле су се и у алманаху  „Арина НН“.

Јанојлић је недавно потписао своју 21. књигу у којој је описао свој вишегодишњи рад у ”Експресу”, најпре као хонорарног сарадника из Љубљане, а потом и као сталног дописника из Подунавског и дела Шумадијског округа. Он уз прозу пише и поезију, а објавио је две збирке песама.

Милован Петровић је, по годинама чланског стажа, најстарији члан Огранка Савеза књижевника у отаџбини и расејању у Смедеревској Паланци.  Објавио је три, а пред издавањем је и четврта збирка поезије, коју је насловио „Тумански двокрст“. Петровић пише махом родољубиву и поезију за децу.

                                                                                    Д.Ц.

Образовање

ОШ ”Олга Милошевић”: НОВА ГОДИНА ДОНЕЛА И ЕВРОПСКЕ ОЗНАКЕ КВАЛИТЕТА

Пројекат „The Joy of New Year“ реализован је сарадњом школа „Др Камил Тархан“ и „Шехит Харун Парлак“ из Турске и „Олга Милошевић“ из Србије.

Овај пројекат је дао прилику ученицима тадашњег 4/2 да поделе своју срећу због празника припремајући садржаје и размењујући их кроз видео – записе о школи, декорацији учионица, о одељењу, припремајући и делећи е-честитке, новогодишње песме и стварајући слике.

Обогатили су своје новогодишње активности новим знањима и вештинама користећи дигиталне алате. Заједнички продукти за све три школе су новогодишња песма коју изводе ученици обе земље, заједнички календар за 2023. годину, падлет са новогодишњим честиткама које су поставили једни за друге, дигитална књига свих активности.

За учешће у пројекту ученици су награђени адекватним дипломама, а још већу радост им је донело сазнање да је пројекат награђен националним и европским ознакама квалитета које су заслужено добиле њихова учитељица Слађана Вукосављевић и наставница енглеског језика Јасмина Милићевић.

Честитамо нашим ученицима и њиховим наставницама и желимо још много успеха у еТвининг пројектима.

ОбразовањеСпорт

Савез за школски спорт: ЗАВРШЕНО ОПШТИНСКО ШКОЛСКО ПРВЕНСТВО У ФУТСАЛУ

Завршено је Општинско школско првенство у футсалу за основце и средњошколце. Ово је традиционално најмасовније школско такмичење, раме уз раме са кошарком, где је узело учешће 14 школа из наше општине.
Од раног јутра све је врило у сали ОШ „Вук Караџић“ јер су прво на паркет ступиле полуфиналне утакмице основних школа, а потом и финалне. Све су то били одлични мечеви, неизвесни до краја.
Девојчице, основне школе:

1. „Олга Милошевић“,

2. „Никола Тесла“ Голобок

3. „Ђорђе Јовановић“ Селевац.
Дечаци:

1. „Херој Иван Мукер“

2. „Вук Караџић“

3. „Олга Милошевић“.
Након основаца на терен су изашли средњошколци, а поредак код девојака
је следећи: прво место место МЕШ „Гоша“ и друго „Жикица
Дамњановић“.

Код момака најбоља је била „Паланачке Гимназија“ која је у драматичној финалној утакмици победила МЕШ „Гоша“ , док је трећа била СШ „Жикица Дамњановић“.
Такмичење у футсалу се наставља окружним првенством које ће бити одржано у Смедеревској Паланци.

Култура

„ДА ТИ НЕШТО КАЖЕМ“ – НОВА КЊИГА ЉИЉАНЕ МИЛОСАВЉЕВИЋ

У руке читалаца, а у издању паланачког Књижевног клуба „21“, стиже нова књига Љиљане Милосављевић под насловом „Да ти нешто кажем“. Њене странице испуњава кратка прозна форма писана на разнородне теме једноставним и једрим језиком.  На ово дело пригодан осврт учинила је Панчевка  Бранка Зенг.

Она већ у првој реченици, инспирисана  свакако насловом, подсећа да се увек има шта казати, уз напомену да за то  само треба имати слуха и жељу „да се чујно или виђено запише да не одлепрша као птић из гнезда.“

Зенг у наставку наводи да „трептаји у времену постојања, чувани у записима ауторке, одушевљавају својом посебношћу“ и терају на размишљање. Приче као да извиру из дубоког кладенца и у књизи се смењују филмском брзином.

„Свака је прича посебна“ – оцењује Бранка Зенг –  и наводи  „да су садржајно пуне.“

Она примећује да кратке приче пишу они који имају шта да кажу и који реч доживљавају као благо које се не расипа.

Списатељица Љиљана Милосављевић се у својој новој књизи обраћа колегама писцима, које добронамерно упозорава:

„Драги писци,  који о свом трошку штампате књиге, не поклањајте их свакоме! Дајте их фризеру у знак захвалности што вас је лепо ошишао, мајци ако још хода земљом, пријатељима који вас воле, возачу аутобуса који  стаје тамо где вам одговара, лекару који вас је погледао, и свако оном који  вам се насмешио и љубазно на шалтеру дочекао,  у библиотеку однесите можда ће је ставити на видном месту…“

 На крају поручује:

„Пишите, само пишите да вам души буде лакше, а да ли ће неко осим вас то читати, није ни важно. У читанке ући нећете, избрисали су и многе знане писце. Не љутите се на оне који мисле да су бољи од вас и не поносите се  превише својим делом…“

 Драгољуб Јанојлић

Култура

Народни музеј: ИЗЛОЖБА ОЛИМПИЈСКОГ КОМИТЕТА СРБИЈЕ „ПУТ ПРАВИХ ВРЕДНОСТИ“

У Народном музеју у Смедеревској Паланци, у четвртак, 8. фебруара 2024. године у 13.00
часова, биће свечано отворена изложба Олимпијског комитета Србије под називом „Пут правих
вредности“. Поставка ће бити изложена до 29. фебруара текуће године.

Изложба „Пут правих вредности“ има за циљ да упозна ширу јавност са историјатом и
континуитетом олимпијског покрета, као и његовим значајем у нашој средини од Краљевине
Србије до данас, са освртом на друштвени контекст и прилике у земљи.

На Изложби ће бити представљен настанак олимпизма у нашој земљи, као и хронологија учешћа
наших олимпијаца на Летњим олимпијским играма од 1912. до 2020. године, са подацима о
самим Играма, друштвеним околностима које су их пратиле, и члановима наших делегација, као и
мање познате занимљивости у вези с Играма. Посетиоцима је омогућено да виде
најзначајније експонате из фундуса Олимпијског музеја, од првог учешћа Србије на В
Олимпијским играма у Стокхолму, прве освојене медаље у атлетици 1948. на Играма у
Лондону, до последњих успеха наших спортиста на Олимпијским играма у Токију.

Изложбу ће отворити Милица Ђуричић, потпредседница Олимпијског комитета Србије и двострука
олимпијска шампионка у теквондоу, а присутнима ће се обратити и Никола Вучен,
председник Oпштине Смедеревска Паланка, као и др Стеван Мартиновић, директор Народног
музеја у Смедеревској Паланци.

Изложба „Пут правих вредности“ је веома успешно представљена публици у Београду и
Зрењанину током 2021. године, у Пожаревцу 2022. године и у Крагујевцу и Новом Саду
прошле године. Оно што ову изложбу чини посебном су вредни експонати из фундуса
Олимпијског музеја који сведоче о развоју и успесима српског олимпијског покрета, као што
су аутентичне фотографије, спортска опрема, спортски реквизити, медаље и разни списи.

Спорт

”Младост СП” поражена у Београду

У 19. колу Друге лиге Србије ”Младост СП” је поражена на гостовању у Београду, од екипе ”БКК Раднички”, резултатом 80:76.

После овог кола Паланчани су на другом месту на табели са учинком од 14 победа и пет пораза.

Образовање

ОШ ”Олга Милошевић”: ПРВА ШКОЛА У СРБИЈИ

 Наша школа, ОШ „Олга Милошевић“, добила је признање од стране Олимпијског комитета Србије на свечаности доделе награда за најуспешније спортисте, тимове и тренере у Србији за 2023. годину. На тај начин нашла се раме уз раме са Новаком Ђоковићем, Иваном Шпановић, женском одбојкашком репрезентацијом, мушком репрезентацијом у баскету 3х3, Ангелином Топић, Страхињом Стојачићем, Гораном Обрадовићем и Боришом Симанићем, који су такође на овој свечаној церемонији добили награде.

Нестварно је било наћи се у овом друштву и са огромним задовољством можемо да кажемо да су наши ученици били део живог програма РТС-а, из Народне Скупштине. Подсетимо, у сарадњи са Министарством просвете, учествовали смо у пилот пројекту „Промоција олимпијских вредности: поштовање, пријатељство и изузетност“. Наша школа је заједно са преко 10.000 ученика и више од 600 наставника из 51 основне школе широм Србије допринела изградњи бољег и хуманијег друштва кроз спорт и у том друштву се показала као најбоља. Улагање значајног труда и напора у неки подухват често води до осећаја непроцењивог задовољства када се крајњи циљ постигне. Заслужена награда, као плод упорног рада, чини тај труд још драгоценијим и пружа осећај испуњености који нема цену.

Хвала свим ученицима, наставницима и родитељима на подршци и ангажовању у овом значајном пројекту. Наставићемо да промовишемо олимпијске вредности у нашој школи, градећи заједницу поштовања, пријатељства и изузетности!

ИМАЛИ СМО ЉУДЕ

Имали смо људе: МИОДРАГ ТОДОРОВИЋ, ПРВИ ПАЛАНЧАНИН СА ЗВАЊЕМ КЊИЖЕВНИКА

Миодраг Тодоровић ( Кусадак 1930 – Београд 1994.) први је Паланчанин који је стекао звање књижевник. Потекао је у породици сеоских учитеља,  а живео у више места: Приштини, Вршцу, Новом Саду, Зрењанину, Блажеву, Никшићу, Подгорици и Смедеревској Паланци. Од 1966. настанио се у Београду, где се и завршио његов живот. Био је члан Удружења књижевника и Удружења драмских писаца Србије. Писао је поезију и прозу, бавио се књижевном критиком и преводилаштвом, али  и новинарским радом (био је први главни и одг. уредник листа „Гоша“). Уз хумор и сатиру, писао је и неговао књижевност за децу.

Крајем 1991. године у Музеју позоришне уметности Србије у Београду обележио је 40 година књижевног рада. Објавио је четрдесетак књига најразличитије садржине. У његовој књижевној заоставштини налази се на десетине необјављених књига: од публицистике до романа и песничких збирки. Његова дела превођена су на руски, украјински, турски, чешки, пољски, румунски, мађарски, словачки, албански и друге језике. Његова литерарна активност је толика да је 1990. године основао Кућно издаваштво „Промоција“ за штампање властитих дела, а штампао је и књиге колега и талентованих младих писаца.

Обележавање 40-годишњице књижевног деловања био је повод за сусрет и разговор с „Политикиним“ новинаром Љубомиром Тешићем  који је у том листу потписао шири текст с насловом: „Време свођења књижевних рачуна“. Томе је претходила колажирана приредба Тодоровићевих тестова, која је извођена на Радију, Телевизији и Атељеу 212, уз учешће београдских глумаца  Жике Миленковића, Павла Минчића и Љиљане Шљапић и писаца окупљених око „Јежа“ Радивоја Бојичића и  Душка М. Петровића.

Упитан како доживљава свој јубилеј уз подсећање да је праунук Петронија Пере Тодоровића и да га публика нарочито памти по јунаку, сеоском шерету Радисаву Првом, Другом, Трећем и Четвртом, који је годинама засмејавао на горко шаљиви начин публику у Атељеу 212, на Радију и Телевизији, Тодоровић је одговорио:

„Чудно, зачуђено и помало са неверицом. Себе сам физички, у млађаном добу, сећајући се судбине Бранка Радичевића, био већ отписао. Као млад човек разболео сам се од турбекулозе. Своју судбу сам већ видео: бољка, у оно време тешка и непреболна; живећу кратко, као и многи наши списатељи. Али десило се чудо: волео сам живот и та воља за животом, чини ми се, бољку је победила.“

На крају ширег интервјуа за „Политику“, као неку врсту свога „вјерују“, Тодоровић је изјавио:

„Где ћу бити међу нашим хумористима и сатиричарима ко ће и у коју антологију, уврстити моје афоризме (објавио сам их неколико хиљада)  данас ме много не брине. Можда моја судбина неће бити судбина мога прадеде Пере. Књижевност је увек ризик: некога после смрти васкрсну, некога забораве. Морам да кажем да сам свој дуг према књижевности часно  одужио, а када ће то што сам објавио бити вредновано – о томе није моје да размишљам.“

Миодраг Тодоровић је, поред осталог, аутор књиге „Пера Тодоровић – живот и дело“, коју је у 3.000 примерака објавило некадашње Предузеће „Ђурђевдан 229“  рано преминулог паланачког предузетника Радосава Бунтића. Ово дело као уредник потписао је новинар, публициста  и књижевник Драгољуб Јанојлић, а ширу рецензију  дао гимназијски професор, књижевник и књижевни критичар Милутин Срећковић из које издвајамо:

„Писана као новинарско штиво, једноставна и информативна, она тече из године у годину живота свог јунака, трудећи се да поред његовог живота изрази и време које му је припадало. Читалац који се по први пут сусреће са животом овог јединственог човека биће задовољан: у Тодоровићевој монографији наћи ће време, људе и догађаје, који су одредили судбинске стазе Пере Тодоровића. Њена сврха није била да разјасни „случај Пере Тодоровића“ у историјском  и културном контексту, већ да укаже на профил свог јунака и његов значај. Читалац ће прошетати кроз једно време, кроз његов врвеж и метеж, неоптерећен дилемама и антиномијама које намеће студиозни историјски приступ овој личности.“

Миодраг Тодоровић  је о славном претку  у часопису „Књижевност“, у двоброју 1 – 2  за јануар – фебруар 1960. године објавио Перин Дневник  из 1901. До њега је дошао случајно  у породици др  Милана Тодоровића, школског лекара из Крушевца, свог даљег рођака, који му је уступио рукопис да га препише, прокоментарише и објави.

Тих година упознао је старијег „Политикиног“  новинара и једно време професора Новинарске школе ЈИН у Београду Живана Митровића, који је био заинтересован да заједно напишу фељтон о Пери Тодоровићу, који је објављен у том некада угледном југословенском листу. Живот је удесио да Митровићев син Велимир  режира Миодрагов кабаретски текст „Радисав трећи“ у  београдском Театру на Сави.

Миодраг Тодоровић је био и аутор поеме „Црвени барјак“ коју је посветио сени оца модерног српског новинарства, романсијера, политичара, писца полемичких текстова и хроничара дневних догађаја Петронија Пере Тодоровића. Он је био незаобилазна тема многих његових текстова, па и своје необјављене књиге „Три листа детињства“ у којој пише:

„Постојала је у нашем стану  и књига – реликвија. И на зиду – слика реликвија. Већ тада сам знао да је један мој предак био писац и да је та књига реликвија  – његова. Он је, заправо, написао више књига, али смо ми имали само једну.“

Миодрагов интелектуални рад подстицали су родитељи, Вука и Пера. То је потврдио и у интервјуу новинару Другог програма Радио Београда Милошу Јевтићу, рекавши да су они потајно желели да се после Петронија Пере Тодоровића појави још један писац у породици.

У књизи „Пера Тодоровић – живот и дело“, Миодраг пише да му је отац, кад је 1949. године пошао на студије књижевности у Београду, рекао да обавезно наврати у Светосавску улицу и потражи кућу у којој је живео Петроније, а у којој је тада становала његова свастика.

„Кажи јој да се интересујеш за личност Петронија Пере Тодоровића, да као студент књижевности идеш његовим путем, и замоли ако још поседује неке његове рукописе нека ти да на коришћење“ – посаветовао га отац. Послушао га је и о томе оставио запис:

„Имао сам срећу да прекорачим праг те куће у којој је мој предак живео, радио, волео, радовао се и патио:  у кући коју често помиње у свом Дневнику, а који је у моје руке дошао знатно касније. Старица ме примила доста топло и љубазно. Није, нажалост, имала ништа од Периних рукописа, али ме је упутила на Завод за заштиту споменика културе и њеног управника и песника Милорада Панића – Сурепа.“

Миодрагу је још рекла:

„ Дошли су једног дана џипом и покупили све Перине рукописе које су нашли.  Дали су ми реверс, а ја га уступам теби. Иди и тражи рукописе у име породице. Ако ти дају, твоји су. Ја сам сувише стара да би могла да водим бригу о њима.“

Једног дана се окуражио и дошао у Завод за заштиту споменика културе, где га је примио управник Суреп.

„Перини рукописи? Прегледали смо их и нисмо нашли ништа особито занимљиво. Можете да их носите.“

На иницијативу АРС форума, озбиљнија иницијатива за оживљавање успомена на Петронија Перу Тодоровића почела су 1990. године. Миодраг је на њему изложио тему:  „Пера Тодоровић и његово дружење с песницима – његовим савременицима.“

Књига коју је Миодраг  дуго и стрпљиво писао, круна је  његовог вишегодишњег проучавања животног пута Петронија Пере Тодоровића, а писана је са циљем да се о том знаменитом човеку  и веома плодном ствараоцу, како је то непрестано  истицала др Латинка Перовић, зна нешто више.

Миодраг Тодоровић је био добитник Књижевне награде „Пера Тодоровић“, коју је додељивало Предузеће „Ђурђевдан  229“. Био је и члан екипе паланачког КУД „Абрашевић“, која је учествовала на  „Турниру духовитости“ дневног листа „Политика Експрес“.  Смрт га је затекла кад је у пуном јеку била Лига смеха. Приредба у Смедеревској Паланци одржана је у сали Биоскопа „1. мај“ дан уочи његове сахране на Градском гробу, где почива са  својим родитељима Вуком и Пером.

Драгољуб Јанојлић

Култура

У Меморијалној галерији ”Душан Старчевић” отворено Међународно бијенале цртежа и графике

У Меморијалној галерији ”Душан Старчевић” је отворено шесто Међународно бијенале цртежа и графике.

Изложбу је отворила Слађана Старчевић, а том приликом су уручене и дипломе награћеним ауторима који ће имати и могућност да организују самосталну изложбу у овом простору.